2016-02-03 17:18:18

Vraćanje odgoja, rada i poštenja u školske klupe

Gimnazija 'Fran Galović' Koprivnica posvećena je prijenosu znanja, ali i poučavanju odgovornosti svakog pojedinog učenika glede njegovih postignuća. Gimnazija kao ustanova nastoji usmjeravati svakog učenika u njegovu akademskom razvoju uz potporu roditelja i šire zajednice. To nije lak zadatak jer školski sustav odavno je izgubio svoj odgojni karakter. U gimnaziji je cilj učenika poučiti što većem obimu gradiva i pripremiti ga za studij što uz 17 obveznih predmeta i nekoliko izbornih, baš nije lagan ni uvijek ostvariv zadatak.

Razumljivo je, iako neprihvatljivo, da se učenici dovijaju kako dio obveza zaobići, riješiti na što lakši način, pustiti se niz struju. Upravo je takav pristup koji često podržavaju roditelji ona omča oko vrata budućeg studenta i roditeljeva novčanika!

Kako bismo smanjili i u konačnici potpuno izbacili takav šablonski i kampanjski pristup radu i učenju, pokrenuta je inicijativa za usvajanje, prvog u Hrvatskoj, Akademskog kodeksa časti. Jer kultura učenja može prosperirati isključivo na zdravim temeljima osobnog i akademskog integriteta koji se sastoji od poštenja, povjerenja, poštovanja i odgovornosti.

To je svrha i cilja gimnazijskog Akademskog kodeksa časti.

Kodeks će u cijelosti izraditi, o njemu raspraviti i usvojiti učenici Gimnazije i obvezati se primjenjivati ga i usavršavati sami i/ili uz pomoć odabranih nastavnika. Ovo je kodeks koji proizlazi iz potreba učenika za boljim i zdravijim ozračjem, za učenike koji su marljivi i harni te se ostvaruje suradnjom učenika koji međusobno sami razrješuju pitanja akademske izvrsnosti, ali i plagiranja, prepisivanja, varanja, tj. nečasnog ponašanja i odnosa prema radu i učenju.

Budući da je velika većina gimnazijskih učenika vrlo marljiva i radišna, očekuje se usvajanje Kodeksa jer je Akademski kodeks časti dobrovoljan i dokazuje se potpisom prisege. Učenik koji želi biti dio projekta Kodeksa časti mora privoljeti svoje roditelje za to jer i oni također moraju potpisati prisegu. Prisega kojom se obvezuje raditi uzorno i učiti marljivo bez varanja, prepisivanja, plagiranja, izostajanja s nastave te izbivanja iz škole na dane ispita ima trajnost do izlaska iz ustanove, tj. maturiranja.

Akademski kodeks časti podrazumijeva promjenu gledišta na učenike jer podrazumijeva NAGRAĐIVANJE izvrsnosti i poštenja, a kazne su predviđene za učenike koji ga krše učestalo.  Nagrada će biti poput pisma preporuke uz navođenje svih elemenata koji su doveli do dobivanja istoga. Ovo nije formalno-pravno i zakonski uređeno područje, ali jest sastavni dio svakog životopisa u akademskoj zajednici kao i preporučeni segment u bilo kojem životopisu. Oblik, sadržaj i formalni elementi odredit će se naknadno.

Kazne, kojih će također biti, uglavnom su izjednačene s propisanim kaznama, s time da je kazna za povredu Akademskog kodeksa časti daleko teža od uobičajene jer ju izriču učenici učeniku donošenjem kompromisne odluke na svojem Učeničkom vijeću!

Da bi sustav funkcionirao, uvest će se pored Učeničkog vijeća i sustav prefekata koji će biti zaduženi za pandanski razred. Očekuje se da će komunikacija teći daleko lakše i bolje jer će učenici komunicirati s vršnjacima, a ne s nastavnicima ili osobama od autoriteta. Moduli prikupljanja bodova i sustav nagrađivanja i kažnjavanja izradit će se u sklopu javne rasprave, a konačni prvotni i izmjenjivi oblik zadobit će nakon formiranja Učeničkog vijeća.

Prefekti će biti zaduženi da vode računa o učenicima nižeg razreda, da im stoje na raspolaganju za rješavanje problema, da prikupljaju podatake o najizvrsnijim učenicima te da prezentiraju probleme i sve ostalo vezano uz učenički život na sastancima Učeničkog vijeća.

Učeničko vijeće postaje mjesto gdje se uistinu raspravlja o učenicima kao individuama te ih se tretira kao osobe, a ne kao statistički prosjek.

Upravo ovaj segment Akademskog kodeksa časti znači pomak od osrednjosti ka izvrsnosti kojoj teži čitav obrazovni sustav nominalno, a realno ga koče svi u tome počevši od roditelja, učeničkih prava bez obveza, agencija i pravobranitelja koji štiteći samo jednu stranu, nanose nesagledivu štetu svima, pa sve do Ministarstva obrazovanja koje unatoč mnogim željama za popravljanje stvari, ne uspijeva iznaći model uspješnog obrazovanja u 21. stoljeću. Mišljenje je autora da se bez učenika zbog kojih svi mi postojimo i radimo ne može iznaći izlazak iz labirinta besmislenosti i zaštite loših na štetu izvrsnih i dobrih.

Akademski kodeks časti pored svoje odgojne funkcije pruža čitav niz drugih odgojno-obrazovnih učinaka koji su prijeko potrebni u današnjem svijetu. Spomenimo sam timski rad, sposobnost upravljanja problemima te argumentirano raspravljanje. Sve nabrojano nalazi se kao konačni cilj (ishod) Cjelovite kurikularne reforme u segmentu vještina.

Upravo stoga što inicijativa mora krenuti od dolje, iz baze, potrebno je pokloniti posebnu pozornost napretku implementacije Akademskog kodeksa časti u probnom periodu od godine dana. Nakon isteka probnog roka, evaluacija će pokazati je li bila uspješna ili ne. Kriteriji su već sada nabrojivi: izostanci, pedagoške mjere, pozivi roditeljima, odlasci k ravnatelju i drugo, uz za sada novitete poput izvrsnosti u pojedinačnim predmetima, općoj izvrsnosti, darovitosti, naprednom statusu, nagradi za postupanja i radnje itd.

Ozračje se ne može objektivno izmjeriti, ali ako na početku druge godine više učenika i roditelja potpiše prisege, onda svaka rasprava i sumnja prestaju!

Stoga je pozvano svekoliko građanstvo da se uključi u javnu raspravu preko poveznice:

http://kodeks-casti.boards.net

For the pupils, by the pupils, through the pupils!

Miodrag Maričić, prof.


Gimnazija "Fran Galović"